Het computerspel ‘Verzamelen als Helene’ laat leerlingen van het vmbo en de onderbouw havo/vwo op een eigentijdse manier kennismaken met het museum en zijn ontstaansgeschiedenis. In de voetsporen van Helene Kröller-Müller bezoeken ze galeries, ateliers en grote veilingen en stellen ze zelf een mooie kunstverzameling samen. H.P. Bremmer geeft advies en biedt soms ook een werk aan, maar je moet snel zijn, want vijf medeleerlingen azen ook op de favorieten.
Nieuwe versie
Het succesvolle spel, dat in 2005 is ontwikkeld, werkt niet meer op de nieuwe website van het museum. Het museum wil nog in 2018 een nieuwe versie presenteren, met eigentijdse mogelijkheden, zoals gebruik van smartphone en Facebook. Het spel kan ook via de website worden gespeeld en wordt daarmee breed beschikbaar gesteld, voor iedereen, van alle leeftijden.
Unieke start van een museumbezoek
‘Verzamelen als Helene’ betekent een unieke start van een museumbezoek. Leerlingen nemen hun verzameling op hun smartphone mee naar het museum, om de ‘gekochte’ kunstwerken in het echt zien. Met speciale leskaarten doen ze onderzoek naar hun favorieten, ruilen ze een werk en schrijven ze een speech bij een nieuwe aanwinst. Ze worden uitgedaagd met hun smartphone zelf details vast te leggen of een filmpje van de speech te maken en dat op Facebook te zetten.
Impact
‘Verzamelen als Helene’ wordt gratis beschikbaar gesteld via de website van het museum. Het spel verschijnt ook in het Engels.
Jaarlijks bezoeken ongeveer 40.000 scholieren het museum. Naar verwachting maakt de helft van het schoolbezoek gebruik van het spel.
De aanpak is dusdanig vernieuwend, dat het spel zowel nationaal als internationaal op veel aandacht zal kunnen rekenen.
Investeringskosten
De ontwikkelkosten voor de nieuwe versie worden geraamd op € 65.000.