In de tentoonstelling Door de bomen het bos zie je kunstwerken van vier kunstenaars die in hun werk op verschillende manieren kijken naar de verhouding tussen mens en natuur. Andy Holden kijkt en luistert naar vogels, Eija-Liisa Ahtila gaat in gesprek met de natuur, Julian Charrière onderzoekt de rol van het landschap in kunst en Hans Op de Beeck stelt klimaatveranderingen aan de orde. Als onderdeel van de tentoonstelling zijn er wandelingen en activiteiten in de beeldentuin. Door de bomen het bos is een veelzijdige tentoonstelling, waarbij je geprikkeld wordt en met frisse gedachtes en ideeën weer naar huis gaat.
Geen museum in Nederland is zó verweven met de natuur als het Kröller-Müller Museum. Oprichter Helene Kröller-Müller vond dat je je in de rust van de natuur veel beter op kunst kan concentreren en ervan kan genieten dan in de drukte van de stad. Vandaag de dag beleef je hier nog steeds topkunst, midden in de rust en stilte van de natuur.
De klimatologische crises zijn groot en ingewikkeld. Een simpel antwoord bestaat niet. Sterker nog, in de wirwar van meningen, oplossingen en discussies zien we vaak door de bomen het bos niet meer. Waar te beginnen? Hoe richt je je (eigen) leven in om ‘goed te handelen’? En hoe kun je het best luisteren? Met wie ben je eigenlijk in gesprek? Door de bomen het bos stelt deze vragen aan de orde en nodigt je uit om, midden in de fraaie natuur die het Kröller-Müller Museum omringt, stil te staan bij jouw rol.
In het werk van Eija-Liisa Ahtila (1959, Hämeenlinna) speelt de helende werking van het verblijven in de natuur vaak een hoofdrol. Tegelijkertijd stelt Ahtila in haar multimediale installaties de vraag hoe de grootsheid van de natuur kan worden verbeeld en vastgelegd. Daarbij wil ze de natuur een volwaardige gesprekspartner laten zijn.
In zijn fotoseries Limen onderzoekt Julian Charrière (1987, Morges) de manier waarop de verbeelding van het landschap in kunst de menselijke blik op de ‘echte natuur’ vormt. Hij stelt de vraag in hoeverre het beeld van de natuur niet allang vervormd is door de voorstelling ervan in de kunst door de eeuwen heen.
Andy Holden (1982, Bedford) kijkt in Natural Selection naar vogels. Die blijken vaak zeer vroegtijdige aankondigers te kunnen zijn van onheil: het uitsterven van soorten en de achteruitgang van de natuur. In zijn werk draait het om het respectvol omgaan met die natuur en het nemen van verantwoording door letterlijk en figuurlijk te luisteren naar de vogels. Soms is het zelfs een oproep om te handelen naar de voortekenen.
The Settlement van Hans Op de Beeck (1969, Turnhout) lijkt een filmbeeld van een idyllisch dorp in zuidoost Azië, dat westerlingen vaak ‘goed’ kennen van hun vakantiereizen. Maar alle kleur is eruit verdwenen, alles is dezelfde kleur grijs. De idylle is voor de (denkbeeldige) bewoners van het dorp dagelijkse realiteit. Leven óp het water is bittere noodzaak om te kunnen voorzien in hun levensonderhoud en tegelijkertijd is het een dreigende omgeving door de stijging van het zeewaterniveau onder invloed van klimaatveranderingen.
Download hier de zaalteksten in groot formaat letters
Met een uitgebreid activiteitenprogramma word je uitgedaagd om met frisse blik naar de natuur te kijken. Maak bij je bezoek aan de tentoonstelling bijvoorbeeld een van de wandelingen. Er zijn twee wandelingen, van verschillende afstanden.
Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten? Volg ons dan op Instagram of Facebook of meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Meld je aan voor de nieuwsbrief